استقلال به چه شکل از جام حذفی کنار رفت

استقلال به چه شکل از جام حذفی کنار رفت2

تیم فوتبال استقلال یکی از تیم های مدعی در لیگ برتر و جام حذفی بود که می توانست به راحتی یکی از قهرمانی های بی دردسر خود را در جام حذفی به دست آورد.با حذف پرسپولیس،سپاهان،فولاد،مس رفسنجانو گل گهر سیرجان دیگر تیمی مدعی باقی نمانده بود،اما تعارف تمامی تیم‌های بزرگ لیگ را پس زده و به شکل عجیب و ناباورانه‌ای از جام حذفی کنار رفتند.با این حال فرهاد مجیدی پس از حذف در جام حذفی اعتراف کرد که خود او مقصر می باشد که با بررسی بیشتر و آنالیز ترکیب استقلال و تنوع سیستم بازی مشخص می شود که مجیدی حقیقت را گفته است.در زیذ ۷ اشتباه تاثیر گذار استقلال را مرور می کنیم.

اشتباه اول:انتخاب سیستم اشتباه

آبی های پایتخت با سیستم ۳-۵-۲ وارد بازی شدند که در زمان دفاع غفوری و جلالی به ساختار ۵ دفاعه برمی گشتند.اما نکته مهم در فاز حمله بود که حسین زاده و یامگا به عنوان مهاجم وارد زمین شده بودند که تاکنون در این پست استفاده نشده بوند.شاید بهتر بود که مجیدی برای اجرای ایده‌اش از یک مهاجم نوک (ارسلان یا ژستد) استفاده می‌کرد و یامگا به همراه حسین‌زاده پشت سر این بازیکن به میدان می‌رفتند. سبحان خاقانی به عنوان یکی از عناصر تهاجمی استقلال عملا در این دیدار هیچ نقشی در جریان بازی نداشت.

اشتباه دوم :حضور همزمان جلالی و سلمانی

کادر فنی آبی پوشان به طور همزمان از جلالی و سلمانی استفاده کردند که در نوع خود عجیب بود.سلمانی تا به حال به عنوان هافبک میانی که وظیفه خراب کردن توپ های حریف را دارد بازی نکرده بود. او در این فصل ۱۸ بار به عنوان هافبک چپ، شش بار به عنوان مدافع چپ و دو بازی نیز در پست وینگر چپ بازی کرده ولی در دیدار حساس برابر نساجی که جدال مرگ و زندگی به شمار می‌آمد، در مرکز میدان و متمایل به چپ انجام وظیفه کرد.

اشتباه سوم:عدم استفاده از مهدی پور

جعفر سلمانی در مینه میدان و مهدی پور روی نیمکت انتخاب اشتباه دیگر کادر فنی بود.خیلی زود مجیدی به این نکته پی برد و در آغاز نیمه دوم مهدی پور را وارد زمین کرد تا او هم با دادن دو پاس کلیدی به همی تیمی هایش که فرصت گلزنی ایجاد کردند نشان دهد از ابتدای بازی بایستی وارد زمین می شد.

اشتباه چهارم:سه چهارم بازی بدون مهاجم تخصصی

رودی ژستد، ارسلان مطهری و آرمان رمضانی سه مهاجم تخصصی استقلال روی نیمکت بودند و یامگا و حسین زاده در نقش مهاجم نوک قرار داشتند.کادر فنی استقلال بالاخره در دقیقه ۷۵ تصمیم گرفت تا از برنامه‌های تاکتیکی خود عقب‌نشینی کند و آرمان رمضانی را در دقیقه ۷۵ به جای زبیر نیک‌نفس روانه میدان کرد.نتیجه حضور این مهاجم دو موقعیت خطرناک روی دروازه نساجی بود.

اشتباه پنجم:تعویض هایی در وقت های دیر هنگام

مجیدی دو مهاجم تخصصی خود را ایتدا دقیقه ۷۵ آرمان رمضانی و دقیقه ۱۱۵ رودی ژستد را وارد زمین کرد و خیلی دیر هنگام تغییرات را ایجاد کرد.می توان حضور ژستد را در این دقیقه فقط برای زدن پنالتی در نظر گرفت و سودی به روند هجومی تیم نداشت. ژستد که پس از بازکردن دروازه پرسپولیس از روحیه بالایی برخوردار بود و می توانست خودش را در این بازی نشان دهد که مجیدی به او اغتقاد نداشت.

استقلال به چه شکل از جام حذفی کنار رفت

استقلال با ۷ اشتباه یکی از آسانترین قهرمانی‌های جام حذفی را از دست داد.

اشتباه ششم:استفاده از سید حسین حسینی

حضور علیرضا رضایی در ترکیب استقلال ایجاد انگیزه برای این دروازه بان جوان بود اما اگر کمی به تجربه سید جحسین حسینی توجه می شد حضور این دروازه بان حداقل برای ضربات پنالتی مفید واقع می شد.البته این مورد را به یقین نمی توان گفت اما می توانست برای آبی ها نتیجه بهتری حاصل می شد.

اشتباه هفتم:ایجاد تغییرات در ترکیب

عدم استفاده مجیدی از ترکیب ثابت روی هماهنگی نفرات تاثیر گذار بوده است.البته خود مجیدی این مورد مثبت معرفی کرده تا تیم ها از سیستم های تاکتیکی آنها مطلع نباشند اما برای این زمان نکته منفی تلقی شد.استقلال می‌توانست روز گذشته با همان ترکیب ایده‌آل خود پا به زمین مسابقه بگذارد. حسینی درون دروازه قرار بگیرد، سیلوا به همراه چشمی و غلامی خط دفاعی را تشکیل دهند، حردانی جوان در سمت راست و سلمانی در چپ انجام وظیفه کنند، مهدی‌پور و زبیر نیز در میانه میدان حضور داشته باشند، حسین‌زاده و یامگا نیز پشت سر رودی ژستد عناصر تهاجمی تیم را تشکیل دهند اما چینش عجیب و غریب بازی مقابل نساجی علل شکست در ضربات پنالتی شد.

, , ,
فهرست